WSOP regels waarvan je niet wist dat ze bestonden

wsop

Volgende maand gaat in Las Vegas weer de World Series of Poker van start. De ogen van alle poker liefhebberd ter wereld zullen weer een paar maanden gericht zijn op de pokertafels in Las Vegas. Natuurlijk kijken we allemaal weer uit naar het Main Event en wie zich straks de officieuze wereldkampioen mag gaan noemen. Maar de WSOP is zoveel meer dan dat. Er zijn meer dan honderd toernooien waar een groot aantal verschillende poker disciplines aan bod zullen gaan komen. Om dat alles in goede banen te leiden zijn er natuurlijk duidelijke regels nodig. Laten we vandaag eens naar een paar van de wat minder voor de hand liggende regels van de WSOP kijken.

Mis deals

Het delen van de kaarten bij de WSOP is gewoon mensenwerk. En mensen maken af en toe fouten. Zeker als er zoveel verschillende tafels tegelijk zijn waar kaarten aan gedeeld worden kan het niet anders dan dat er af en toe mis deals zijn. Zo kan het voorkomen dat een kaart ondersteboven in de stok zit. Dus met het plaatje naar boven.

Als dat gebeurt, wordt die kaart gewoon afgelegd en wordt de volgende kaart in de stok gedeeld. Tot zover niks vreemds. Maar stel dat er daarna nog een kaart met het plaatje omhoog zit. Dan wordt de gehele hand geannuleerd en krijgen spelers hun geld terug. Als dat gebeurd net op de river van een dikke pot, kan er dus zomaar iemand pech hebben.

Een apart geval van een mis deal is het als je een Joker gedeeld krijgt. In principe zouden er geen jokers tussen de kaarten moeten zitten. Mocht een speler toch een Joker gedeeld krijgen, dan moet hij dit meteen melden. In dat geval krijt de speler een nieuwe kaart. Wordt er gespeeld met de Joker of komt deze via de tafelkaarten in het spel, dan is de hand meteen over en wordt er opnieuw gedeeld.

Reclame

Er zijn niet alleen regels die van belang zijn voor het spelen van het spel zelf tijdens de WSOP. Er zijn ook regels over rand zaken zoals welke reclame een speler wel of niet mag dragen. Tegenwoordig is het meer regel dan uitzindering dat professionele pokerspelers gesponsord worden en zelfs sommige van de amateurs.

In de meeste gevallen gaat het om reclames voor (online) poker rooms en casino’s. Maar elk jaar zie je steeds meer andere bedrijven ook hun kans grijpen om via sponsoring op de shirts en petten van de spelers in de picture te komen. Daarom zijn er inmiddels regels over welke zaken wel of niet gepromoot mogen worden.

Twee zaken zijn sinds kort expliciet verboden om reclame voor te maken. Beide zaken zijn de afgelopen jaren immens populair aan het worden in de Verenigde Staten en overigens ook daarbuiten. Het gaat namelijk om reclame voor Crypto bedrijven en producten die te maken hebben met marihuana. Ook al te extreme politieke statements worden overigens niet gewaardeerd.