Wat niet te doen bij een short stack

poker

Vandaag leek het ons weer eens tijd voor wat poker tips. Deze keer een poker tip over het spelen met een short stack tijdens een toernooi. Of liever gezegd, wat je beter niet kan doen als je een short stack hebt tijdens een toernooi. Als je nog maar een paar blinds over hebt, is het vaak moeilijk om een goede beslissing te nemen. Vaak word je gedwongen om een move te maken als je totaal uit positie zit en niet al te briljante kaarten hebt. Maar, wachten op een goede hand in een goede positie is dan vaak geen optie meer omdat de blinds langzaam maar zeker je stack aan het weg eten zijn.

Positie maakt niet meer uit

Hoewel het moeilijk om te zeggen is wat de juiste beslissing is in zo’n geval, is het wel duidelijk wat in elk geval niet de juiste benadering is. Laten we eens kijken naar een voorbeeld. Stel dat je nog maar 6 of 7 keer de blind zou kunnen betalen. In dat geval wordt het een beetje kritiek en zal je moeten proberen een all in te winnen of in elk geval een aantal keer de blinds te stelen. In zo’n geval is je positie eigenlijk niet meer echt van belang. Op het moment dat je een goede hand opraapt is het het beste om gewoon all in te gaan. Ook vanuit een slechte positie.

Zoals Dan Harrington in zijn boek Harrington on Holdem (binnenkort meer over dit geweldige pokerboek) schrijft, is het vaak zelfs beter om in vroege positie all in te gaan. Als je toch al een kleine stack hebt wil je eigenlijk gewoon een zo groot mogelijk pot winnen en dus ook een call hebben om te kunnen verdubbelen. Een all in vanuit een vroege positie geeft je hier alleen meer kans op.

Niet callen

Wat je in elk geval niet moet doen als je nog maar weinig chips hebt, is een callen. Je moet altijd kiezen tussen folden of all in gaan. Met een lage stack is callen een zwakte bod. Stel dat je gewoon een callt en dan een raise om je oren krijgt. Je hebt dan geen andere keus dan de raise te callen. Folden is wel het stomste wat je dan kan doen, aangezien je dan nog meer chips in moet leveren. Dus had je net zo goed meteen all in kunnen gaan.

Als je met een lage stack een hand hebt die goed genoeg is om mee te callen, is die hand ook goed genoeg om mee all in te gaan. Hou altijd goed in de gaten hoeveel blinds je nog kan betalen. Op het moment dat je nog maar 5 keer of minder de blinds kan betalen heb je geen andere keus dan all in of folden.