Pokerwereld verliest 2 iconische spelers

aas

September is duidelijk niet de beste maand voor de Internationale pokerwereld. Deze maand moesten we afscheid nemen van twee iconische pokerspelers. Begin deze maand kwam al het treurige nieuws dat Mike Sexton zijn strijd met kanker niet langer heeft kunnen volhouden en afgelopen week werd bekend gemaakt dat ook Darvin Moon door complicaties die waren opgetreden bij een operatie het leven heeft gelaten. Beiden waren geliefde ambassadeurs van het poker en werden gerespecteerd door hun collega’s. Ook voor de Nederlandse pokerliefhebber zullen beide namen bekend voorkomen. Zeker Mike Sexton is een naam die ieder zichzelf respecterende pokerliefhebber op zijn minst moet kennen.

Mike Sexton

Op 6 september overleed Mike Sexton aan de gevolgen van prostaatkanker. Het was al langer bekend dat hij leed aan de ziekte, maar toch kwam zijn dood voor velen alsnog onverwachts. Op 22 september zou Sexton 73 zijn geworden, maar die verjaardag wist hij dus net niet te halen.

Hoewel Sexton een begenadigd en gerespecteerd pokerspeler was, zullen de meeste mensen hem kennen als commentator van de World Poker Tour, het grotere broertje van de European Poker Tour. Hij vervulde deze rol 15 jaar lang. Tot hij in 2017 ermee stopte. Mocht de naam je zo nog niks zeggen, dan ken je wellicht zijn gevleugelde kreet waarmee hij altijd zijn uitzendingen afsloot: “May all your cards be live, and may all your pots be monsters.”

Als pokerspeler en oom daarbuiten stond Sexton bekend als een erg vriendelijke en grappige man. In zijn carrière wist hij slechts ”en keer een bracelet te winnen bij de World Series of Poker. Wel wist hij 59 keer in het geld te komen, waarvan 23 finaletafels. Zijn hoogste score tijdens het Main Event kwam in 2000, toen hij 12de werd. In 2009 werd Sexton opgenomen in de Poker Hall of Fame.

Darvin Moon

Darvin Moon overleed vorige week, op 19 september na complicaties tijdens een operatie. Moon maakte furore door als absolute amateur in 2009 tweede te worden tijdens het Main Event van de World Series of Poker. Hij was een opvallende verschijning aan de pokertafel. Een enorme gespierde man met een baard en een nors gezicht. Maar dat norse gezicht bleek al snel een masker voor aan de pokertafel.

Volgens zijn medespelers is Moon één van de aardigste spelers die je aan tafel kunt hebben. Na zijn tweede plek tijdens de WSOP wist Moon geen enkel groot toernooi op zijn naam te zetten of zelfs maar hoog te eindigen. Toch bleef hij jarenlang zich inzetten als pokerambassadeur en was in die hoedanigheid een graag geziene gast.